Anderstalige nieuwkomer

Een leerling die gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoet :

1) op 31 december volgend op de aanvang van het schooljaar enerzijds minstens twaalf jaar en anderzijds geen achttien jaar geworden is;

2) een nieuwkomer is, dat wil zeggen maximaal één jaar ononderbroken in België verblijven;

3) niet het Nederlands als thuistaal of moedertaal heeft;

4) onvoldoende de onderwijstaal beheerst om met goed gevolg de lessen te kunnen volgen;

5) maximaal negen maanden ingeschreven is (vakantiemaanden juli en augustus niet inbegrepen) in een onderwijsinstelling met het Nederlands als onderwijstaal.

Basisoptie

In de eerste graad van het middelbaar onderwijs worden vaak groepen van vakken samengesteld die de leerlingen helpen om zich breed te oriënteren en te observeren. Dit betekent dat deze vakken zijn ontworpen om de leerlingen kennis te laten maken met verschillende onderwerpen en disciplines, zodat ze kunnen ontdekken waar hun interesses en talenten liggen.

Deze groep van leervakken biedt dus een soort ‘proeftuin’ waarin leerlingen kunnen experimenteren en verkennen wat hen echt boeit en waar ze goed in zijn. Dit kan helpen bij het maken van keuzes voor verdere studie of loopbaanrichtingen later in hun schoolcarrière

Basisvorming

De vakken die aan elke leerling van een bepaald leerjaar zonder uitzondering dienen te worden onderwezen.

Beroepsgerichte component

Het deel van het opleidingsprofiel dat tot doel heeft één of meer beroepsopleidingen te realiseren

Beroepsopleiding

Een beroepsopleiding is een gestructureerd programma dat specifiek is ontworpen om mensen voor te bereiden op een bepaald beroep of een bepaalde carrière. Het omvat verschillende activiteiten en trainingen die gericht zijn op het ontwikkelen van de vaardigheden, kennis en attitudes die nodig zijn om succesvol te zijn in dat specifieke vakgebied. Deze activiteiten kunnen onder meer klassikale lessen, praktijkervaring, stages, workshops, seminars en projecten omvatten.

Belangrijk is dat een beroepsopleiding een geheel vormt, wat betekent dat alle onderdelen ervan samenwerken om de studenten te helpen hun doelen te bereiken en zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Dit kan betekenen dat theoretische kennis wordt toegepast in praktische situaties, dat studenten hands-on ervaring opdoen in echte werkomgevingen, en dat ze worden begeleid door ervaren professionals in het vakgebied.

Bestuurspersoneel

Bestuurspersoneel in het secundair onderwijs verwijst naar de ambten die verantwoordelijk zijn voor het selecteren en bevorderen van personeel binnen die sector. Deze ambten worden specifiek vastgesteld door de Vlaamse Regering. Ze hebben de taak om te zorgen voor een goed functionerend bestuur en personeelsbeleid binnen het secundair onderwijs.

Bevoegd steunpunt

Het universitair steunpunt dat erkend en gesubsidieerd wordt voor de ontwikkeling van de Vlaamse toetsen.

Brede basiszorg

Brede basiszorg” is eigenlijk de aanpak van de school om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en om problemen te voorkomen nog voordat ze zich voordoen:

Het betekent eigenlijk dat de school proactief is in het creëren van een omgeving waarin alle leerlingen kunnen gedijen, door te zorgen voor een goede leeromgeving, het nauwlettend volgen van de leerlingen en het aanpakken van eventuele risico’s die hun ontwikkeling zouden kunnen belemmeren

Compenserende maatregelen

Compenserende maatregelen zijn maatregelen die scholen doen om studenten te helpen die het moeilijk vinden om te leren zoals andere studenten. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze speciale lesmaterialen krijgen of technologische hulpmiddelen om hen te helpen met hun studie. Deze maatregelen zorgen ervoor dat ze toch kunnen leren en de doelen kunnen halen die voor hen zijn vastgesteld, zelfs als die doelen anders zijn dan die van andere leerlingen

Consultatieve leerlingenbegeleiding

Het helpen van scholen wanneer ze problemen hebben met individuele leerlingen of zelfs met groepen leerlingen. Het centrum biedt advies en ondersteuning om de school te helpen deze problemen aan te pakken en de leerlingen te helpen groeien en leren.

Contactonderwijs

Contactonderwijs is gewoon onderwijs waarbij de leraar of begeleider rechtstreeks met de leerling werkt op een vastgestelde tijd en plaats. Het gaat om lessen of begeleiding waarbij de leerling fysiek aanwezig is bij de leraar of begeleider, in een klaslokaal of een andere educatieve setting.

Differentiërende maatregelen

Differentiërende maatregelen zijn stappen die scholen nemen binnen het standaard leerplan om beter aan de behoeften van individuele leerlingen of groepen leerlingen te voldoen. Dit betekent dat de school kleine aanpassingen maakt in hoe ze lesgeven, zodat het beter past bij wat elke leerling nodig heeft om te leren. Deze aanpassingen kunnen bijvoorbeeld verschillende leermaterialen, opdrachten of lesmethoden omvatten, afhankelijk van de behoeften van de leerlingen.

Dispenserende maatregelen

Dispenserende maatregelen zijn acties die een school neemt om bepaalde doelen aan te passen in het reguliere lesprogramma voor een individuele leerling. Dit kan betekenen dat de school extra doelen toevoegt aan het curriculum of dat de leerling wordt vrijgesteld van bepaalde doelen. Als een leerling vrijgesteld is van bepaalde doelen, zorgt de school ervoor dat ze gelijkwaardige doelen krijgen die beter passen bij hun behoeften. Het uiteindelijke doel van dispenserende maatregelen is ervoor te zorgen dat de leerling nog steeds voldoende kan leren en vooruitgang kan boeken, zodat ze succesvol kunnen zijn in hun verdere studie of op de arbeidsmarkt.

Disproportionaliteit/disproportioneel

Onredelijkheid van aanpassingen

Doorstroomcomponent

het deel van het opleidingsprofiel dat tot doel heeft een lerende voor te bereiden op de vereisten van vervolgonderwijs en/of -opleiding.

Finaliteit

Een begrip dat aangeeft waarop studierichtingen prioritair voorbereiden, namelijk op het hoger onderwijs, op de arbeidsmarkt of op beide

Feedbackrapport

Een rapport met de resultaten op de Vlaamse toetsen op het schoolniveau, het niveau van de leerlingengroep of het leerling niveau.

Gemeenschappelijk curriculum

Het gemeenschappelijk curriculum verwijst naar de officieel goedgekeurde leerplannen die worden gebruikt op scholen. Deze leerplannen bevatten duidelijk de doelen die nodig zijn voor leerlingen om te voldoen aan de eindtermen of ontwikkelingsdoelen die zijn vastgesteld door de overheid. Daarnaast omvat het gemeenschappelijk curriculum ook de plannen die elke school maakt om vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen na te streven, aangepast aan hun specifieke context en behoeften. Kort gezegd, het is het geheel aan richtlijnen en doelen dat scholen volgen om ervoor te zorgen dat leerlingen de nodige kennis en vaardigheden opdoen tijdens hun onderwijs

Hoofdvestigingsplaats

Vestigingsplaats waar de administratieve zetel van de school wordt ondergebracht.

Huisonderwijs

Het onderwijs dat verstrekt wordt aan leerplichtigen van wie de ouders beslist hebben om hen niet in te schrijven in een door de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap of de Duitstalige Gemeenschap erkende, gefinancierde of gesubsidieerde school of centrum.

IAC-verslag

Een individueel aangepast curriculum is een onderwijsplan dat speciaal is ontworpen voor een bepaalde leerling met unieke behoeften. In plaats van het volgen van het standaard curriculum dat voor alle leerlingen is vastgesteld, wordt het leerplan aangepast op basis van de specifieke capaciteiten, interesses en leerbehoeften van de leerling. Dit kan onder meer het toevoegen van extra ondersteuning, het aanpassen van lesmaterialen, het wijzigen van lesmethoden of het stellen van aangepaste doelen omvatten. Het doel van een individueel aangepast curriculum is om ervoor te zorgen dat de leerling effectief kan leren en zijn volledige potentieel kan bereiken.

Leerlingenbegeleiding

Leerlingenbegeleiding is een verzameling van acties die preventief en ondersteunend zijn. Het richt zich op vier belangrijke gebieden: de onderwijsloopbaan, het leren en studeren, het psychisch en sociaal functioneren, en preventieve gezondheidszorg. Deze acties worden altijd genomen vanuit een alomvattende en holistische aanpak voor alle vier de gebieden van begeleiding. Het doel is om de leerling te helpen gedurende zijn hele schoolloopbaan, vanaf het begin tot aan het einde, met aandacht voor alle aspecten van zijn ontwikkeling en welzijn.


Een holistische benadering bekijkt een persoon als een geheel, waarbij alle aspecten van zijn leven en welzijn worden meegenomen. In het geval van leerlingenbegeleiding betekent dit dat alle gebieden van de ontwikkeling van een leerling worden beschouwd, zoals academisch succes, emotioneel welzijn, sociale vaardigheden en gezondheid. In plaats van zich alleen te richten op één specifiek probleem of aspect, probeert een holistische benadering alle aspecten van het leven van de leerling te begrijpen en te ondersteunen, omdat deze allemaal met elkaar verbonden zijn en invloed hebben op elkaar. Dit betekent dat de benadering niet alleen gericht is op het oplossen van directe problemen, maar ook op het bevorderen van het algemene welzijn en de ontwikkeling van de leerling.

Leerlingenstage

Een vorm van opleiding :

a) buiten een vestigingsplaats van de school;

b) in een reële arbeidsomgeving bij een werkgever;

c) onder gelijkaardige omstandigheden als reguliere werknemers van die werkgever;

d) waarbij effectieve arbeid wordt verricht; e) met de bedoeling beroepservaring op te doen

Leerling met een zorgthuis

a) een leerling die effectief gebruik maakt van een jeugdhulpverleningsbeslissing

– een verblijf bij een jeugdhulpaanbieder

– contextbegeleiding in functie van autonoom wonen of begeleiding in een kleinschalige wooneenheid

b) een leerling die geplaatst is door de jeugdrechter of jeugdrechtbank in een gemeenschapsinstelling

c) een niet-begeleide minderjarige

Leerwinst

de verandering in de leerprestaties tussen twee metingen bij dezelfde leerlingen op dezelfde meetschaal. Leerwinst kan verwijzen naar diverse niveaus: het Vlaamse niveau, het schoolniveau, en het leerling niveau.

Lokaal comité

Het inzake arbeidsvoorwaarden en personeelsaangelegenheden bevoegde lokaal overlegorgaan of onderhandelingsorgaan.

Het LOP

een lokaal overlegplatform