PROJECT : “VTI DE KERING LEEST EN BELEEFT”

Vandaag zijn we te gast in VTI De Kering. De school biedt opleidingen Duaal Leren in de domeinen : Auto, Handel, Bouw, Hout, Land-en tuinbouw, Lichaamsverzorging, Voeding, Mechanica-Elektriciteit en Fietshersteller.

Mijn aandacht deze maand gaat naar het project “VTI DE KERING Leest en Beleeft”, een project binnen de school dat de leesvaardigheid en leesmotivatie van haar leerlingen wil versterken.

We ontmoeten vandaag Line Herregods, die ons wat meer zal vertellen over dit project.

Dag Line, kan je jezelf eerst even voorstellen, en dan vooral je link met taalondersteuning en taalbeleid in VTI De Kering ?

Ik werk al 15 jaar in het VTI De Kering als leerkracht AV, in de vakken MAVO, en met een groot hart voor Nederlands. Ik ben zelf dol op lezen en heel graag met taal bezig. Ik volgde een opleiding Journalistiek en Woordkunst-Drama in het secundair onderwijs.

Samen met de coördinator van ons centrum trek ik dit jaar onze werkgroep Taalondersteuning en Taalbeleid.

Idealiter hebben we binnen de school nog een drietal “trekkers” nodig die samen met ons mee willen werken aan een taalactieplan.

(nvdr : ondertussen zijn deze trekkers gevonden 😊 )

Vanwaar de keuze voor een leesproject in jullie school?

Het idee om een leesproject te starten is eigenlijk ontstaan vanuit een interesse rond lezen en omdat we voelden dat de leerlingen een torenhoge drempel ervaren om ’te lezen’.

We deden een projectaanvraag bij Iedereen Leest en werden gekozen voor een tweejarig project. Daardoor konden we met een begeleider aan de slag om het project vorm te geven en samen een visietekst te ontwikkelen en mochten we om 1500 euro boeken bestellen.

Kan je het project even toelichten ?

In elke klas hebben we een klasbib geïnstalleerd. We zorgden voor een divers aanbod aan boeken. Ook in de ontspanningsruimte is er een bibliotheek aanwezig.

We organiseren leeshalfuurtjes tijdens de lessen AV, een voorleesweek waarin de leerkrachten elke dag van de week starten met een voorleesmoment, een bezoek aan Utopia, … en in het derde trimester werken de leerlingen van het 6de jaar aan een creatieve opdracht na het lezen van een kortverhaal.

Verder organiseren we ook een leescarrousel in Utopia Aalst : de leerlingen krijgen dan enveloppes met artikels en fragmenten uit boeken. Via een speeddate wordt er gezamenlijk gelezen en gepraat over de leesfragmenten.

Ik lees dat de boeken op toegankelijke en zichtbare leesplekken staan : waar bevinden die plekken zich dan ?

Op welke basis werden die gekozen ?

Werkt dit ? Hoe merk je dat ?

In elke klas vind je een klasbib. Daarnaast hebben we ook in de ontspanningsruimte voor leerlingen een boekenrek geplaatst. Ook de krant is daar aanwezig.

Wanneer leerlingen klaar zijn met hun werk, kunnen ze een boekje nemen. We merken wel dat leerlingen zelden zélf het initiatief nemen. Meestal worden ze aangespoord door de leerkracht of is er een opdracht aan verbonden.

Ook in de ontspanningsruimte zouden we graag wat meer leerlingen aan het lezen willen krijgen, daar moeten we blijven op inzetten.

Jullie spreken over het belang van een aantrekkelijk boekenaanbod.

Op welke basis kiezen jullie boeken?

Kan je daar voorbeelden van geven?

Een externe begeleider van Iedereen Leest hielp ons bij de samenstelling van een boekenlijst. Daar hebben we eerlijk gezegd lang over nagedacht.

We proberen een heel heterogeen aanbod te voorzien : graphic novels, strips, romans waarbij de inhoud nauw aansluit bij de leefwereld van onze leerlingen, verhalen over wat hen bezighoudt in het leven, klusjesboeken, vakliteratuur, boeken over geld ( dat interesseert hen heel erg, iedereen wil graag heel rijk worden ), …

We houden in ons aanbod ook rekening met literatuur voor anderstaligen.

We vroegen de leerlingen ook zelf welke boeken ze het liefst in de bib zouden willen zien maar dan krijg je al snel het typische antwoord : “geen” 😊

Houden jullie wat betreft het leesaanbod ook rekening met anderstalige leerlingen ?

Ja hoor!

In de enveloppes bij de leescarrousel zitten voor anderstalige leerlingen artikels uit de Wablief-krant en fragmenten uit boeken voor anderstaligen. In de klasbibs hebben we bewust ook boeken voor anderstaligen geplaatst en we bieden ook luisterboeken via DAISY aan. Met deze luisterboeken verlagen we ook voor leerlingen met dyslexie de drempel.

Ex-OKAN-leerlingen of leerlingen met thuistaal niet-Nederlands krijgen de kans om bij de literatuuropdrachten in de klas een aangepast kortverhaal te kiezen.

Hoe lang zijn jullie met dit project reeds bezig ?

Heb je het gevoel dat jullie opzet, namelijk “ de leesdrempel bij de leerlingen wat verlagen, het leesplezier aan te wakkeren, leesvaardigheid verhogen” geslaagd is mede door dit project ?

Ondertussen loopt dit leesproject al vijf jaar. Er moet nog steeds aan gewerkt worden : onze leerlingen zijn vaak schoolmoe en hebben een afkeer voor lezen. Ik zou hen graag nog meer aan het lezen krijgen, vooral ook in de ontspanningsruimte. Toch is het fijn om te zien dat af en toe een leerling een boek meeneemt naar huis omdat hij of zij het vervolg wil kennen op een verhaal dat deels is voorgelezen in de klas.  Tijdens de voorleesweek zien we leerlingen echt genieten. Bij het leeshalfuurtje kunnen ze wel al eens zagen, maar ze doén het toch. Echte weerstand merken we niet op.

We merken eveneens dat door Booktok de drempel voor sommige leerlingen een heel stuk lager is.

Jullie trekken dit schooljaar heel duidelijk de kaart van taalbeleid. In januari ontvangen jullie Barbara Axters, er is een duidelijk actieplan voor dit jaar, en ik heb jou mogen ervaren als een zeer gedreven persoon met goesting en visie.

Wat is je droom voor je leerlingen in het kader van taalontwikkeling?

Ik wil zo graag dat onze leerlingen via ons regelmatiger zouden lezen. Dit ontwikkelt hun leesvaardigheid, die ze in het dagelijkse leven zullen nodig hebben om sterk te staan in de maatschappij : ze zullen contracten moeten leren lezen , hun administratie goed opvolgen, … wanneer hun woordrijkdom vergroot en ze begrijpen wat ze lezen, zullen ze ook meer voor zichzelf kunnen opkomen, kritisch leren reflecteren en vlotter kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven.

Daarnaast geloof ik dat lezen dromen met open ogen is : het doet je even ontsnappen aan de realiteit, brengt je even in een andere wereld. Dat gun ik onze leerlingen heel erg.

Verder hoop ik met ons taalbeleid de juiste manier van communiceren te vinden, de juiste taal waarin leerkrachten, leerlingen, ouders, ons netwerk, onze buren, … elkaar in verbinding kunnen aanspreken.

#BookTok

WAT ? BookTok is een TikTok-trend waarbij gebruikers korte video’s over hun favoriete boeken delen en boeken aanbevelen aan hun volgers GOED OM WETEN : BookTok heeft vooral jonge gebruikers die fantasy lezen. Ook uitgevers springen mee op de kar en zijn meer en meer aanwezig op TikTok om de jongerendoelgroep te bereiken.

DAISY-luisterboeken

Daisy-boeken zijn gewone leesboeken die volledig ingelezen zijn. Daisy staat voor Digital Accessible Information SYstem en is de wereldwijde standaard voor luisterboeken voor personen met een leesbeperking (dyslexie, blind, slechtziend, MS, afasie). Ze zijn gratis te lenen bij luisterpuntbibliotheek.be

Iedereen Leest

Is de referentieorganisatie rond lezen en leesbevordering. De organisatie werkt programma’s en campagnes uit zoals Jeugdboekenmaand, Voorleesweek, Boekstart of de Leesjury. Samen met partners bouwt Iedereen Leest aan een sterke, brede leescultuur in Vlaanderen en Brussel.

info via iedereenleest.be